Ekim 29, 2013

GELENEKSEL BİR İRAN SOFRASI (MARİFETLİ ARKADAŞIM NEGAR'DAN)

 İranlı arkadaşım Negar'dan daha önce çok defa bahsetmişimdir. Kendisini yüksek lisansımı yaptığım sırada bir derste tanımıştım. Bizimkisi ilk görüşte aşk.:))) Gerçekten de onu ilk gördüğüm andan itibaren seviyorum. Her ne kadar sürekli yan yana olmasak da biz çok iyi iki arkadaşız. Zaten '' fazla muhabbet tez ayrılık getirir'' lafına çok inanan birisiyim. Bu yüzden çok sevdiğim arkadaşlarımla arama mutlaka biraz mesafe koyarım. Canım Negar'ım eşimle beni kurban bayramının arife günü yemeye çağırdı ve bize İran'ın geleneksel ve çok sık tüketilen yemeklerinden yapacağını söyledi. Ben farklı kültürleri tanımayı çok seviyorum. Yani davetine çok sevindik.:)))
 Gördüğünüz gibi kendisi bize muhteşem bir sofra hazırlamış. Geleneksel İran soframızda başlangıç olarak 'arpa çorbası (evet, yanlış okumadınız), ana yemek olarak ise ghormeh sabzi ve safranlı pilav vardı. Yanlarında ise salata ve güllü yoğurt servis edildi.
Yukarıdaki fotoğrafta arpa çorbasını görüyorsunuz. Arpa ülkemizde insan gıdası olarak tüketimi pek tercih edilmeyen bir tahıl. Bildiğim kadarıyla boza ve bira yapımında kullanıyor. Belki benim bilmediğim yöresel kullanımları vardır fakat fazla tercih edilmiyor. Ve keşke tercih edilse diyorum. Tadı gerçekten çok lezzetli ve oldukça besleyici. Çorbanın tadı bana çok çok az boza tadını anımsattı. Ama öyle baskın bir şekilde değil. 
 Ghormeh sabzi yemeğini görüyorsunuz fotoğraflarda. Negar'ın söylediğine göre İran'da evlerde mutlaka her hafta bu yemek yapılırmış. Yemeğin içinde kurutulmuş sebze (maydanoz, kişniş, ıspanak ve tere), et, kuru fasulye ve kurutulmuş limon var. Kurutulmuş sebzeler hazır olarak satılıyormuş. Aşağıda fotoğrafını görebilirsiniz. Çok zengin bir yemek. Tadı ise çok farklı. Bana biraz madımak tadını hatırlattı. Sanırım kurutulmuş sebzeler yüzünden madımak gibi geldi tadı. Biraz da ekşi bir tadı var çünkü içinde kurutulmuş limon var. Arkadaşımın ellerine sağlık çok güzel olmuştu. Bence İran'a yolunuz düşerse mutlaka bu yemeği tadın.

 Ve muhteşem safranlı pilav. Bizde safranlı pilav denince sapsarı bir pilav bekleniyor. Ama İran'da pilavın tamamını boyamıyorlar. Hatta değişik şekilde süslüyorlar. Ve bence bu şekilde safran tadı daha yoğun hissediliyor. İran pirinci bizim pirincimizden farklı. Bizde baldo ya da Türkiye çeşidi olan Osmancık çeşitleri kullanıyor. Onlar ise basmati pirinci kullanıyorlar. Pilavın yapılışı da çok farklı, kendim de pişirdiğim için size ayrıntılarıyla başka bir yazıda tarifini vereceğim. Pilavın altında kızarmış halka dilimli patates oluyor. Aşağıdaki fotoğrafta o patatesleri görüyorsunuz. Gerçekten çok lezzetliydi.

 Ve güllü yoğurt. Aslında bildiğiniz yoğurt ama ben adını güllü yoğurt taktım. Arkadaşım yoğurdu daha hoş göstermek için üzerine kurutulmuş gül yaprakları ve kekik serpmiş. Ben önce ne olduğunu anlamadım sorunca açıkladılar. Bende adını güllü yoğurt koydum. Bayağı da güldük bu yorumuma.:)))

 Yukarıda benim tabağımı görüyorsunuz. Daha sonra bir tabak daha yedim. Her şey çok lezzetliydi.

 Ve arkadaşımın evine ne zaman gitsem orta sehpasında mutlaka zengin bir ikram olur. Bir kere salona girdiğinizde iştahınız açılır. Aşağıda susamlı şekerlerin fotoğrafı var. Bizdekinin değişik bir versiyonu ama tadı aynı.  
Bir kez daha Negar'a ve ailesine güzel davetleri için teşekkür ediyorum. Her şey çok güzel ve çok lezzetliydi. Ama en güzeli sizin gibi dostlarla bir arada olmaktı. Ellerine sağlık canım arkadaşım.:))

13 yorum:

  1. Dünya mutfağı denemeleri yapan biri olarak İran mutfağını hiç denememiştim:) Dilim patatesi biz de erişte ile yapar içine yeşil mercimek koyarız ki enfes olur. Afiyet olsun kuzum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir gün sizi yemeye davet etmeyi düşünüyorum zaten geldiğinizde bu pilavdan yapayım. Ya da ustasına yaptırayım bayılırsın gulchine.:)))

      Sil
  2. afiyet olsun canım herşey gerçekten çok lezzetli duruyor...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler:) Sizinde severek tüketebileceğiniz, pirinç kısmında hiç yağ bulunmayan bir pilav:)

      Sil
  3. vallahi canım çekti kurutulmuş şeylerin yemeklerine karşı yakınlığım var bu doğru :D
    arkadaşının ellerine sağlık sizede afiyetler olsun nugicim :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tatlım beraber de yapar yeriz inşallah. Bende kurutulmuş sebzelere bayılırım. Kuru biber, patlıcan dolmaları ne güzel olur değil mi?

      Sil
    2. valla kuru patlıcan dolmasınada bıber dolmasınada bayılırım yapalım yıyelım he valla ölcez nasılsa :D

      Sil
  4. Hepsi çok enteresan, maşallah :)

    YanıtlaSil
  5. Safranlı pilavla kurutulmuş sebzeli yemek ne kadarda orjinal tariflerini sabırsızlıkla bekliyorum. Bir de ilk defa güllü yoğurt görüyorum. Negarın ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. en kısa zamanda yazacağım, teşekkürler:))

      Sil
  6. canım nekadar güzel tarif etmışsin herşeyi .O akşam çok özel bir akşam dı, çünkü sen ve değeli eşin bizim misafirimizdiniz,

    senin gibi arkadaşım olduğu için çok mutluyum :****

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. canım benim, iyi ki sende benim arkadaşımsın:))

      Sil
  7. ne kadar guzel yemekler onlar oyle vallahi tek kelimeyle kiskandim :) dogru duzgun yemek yemegi ozledim zaten bu postu gormemde hic iyi olmadi :) afiyet olsun
    Sevgilerimle

    YanıtlaSil

Çalıştırın parmakları canlarım
( Blog linki yazılan yorumları kesinlikle yayınlamıyorum. Zaten yorum yapınca blogunuzun linkini bırakmış oluyorsunuz. Lütfen buna dikkat ediniz, teşekkürler)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...