Mart 14, 2013

KEFİR YAPALIM MI?

 Kefir'i bilmeyen yok artık. Tüm marketlerde satılıyor, televizyonda reklamları yapılıyor. Hazır aldığınız da mutlaka yararlıdır ama peki evde yapsak nasıl olur? Ben 2 senedir kendi kefirimi kendim yapıyorum. Yapılışı çok kolay ve çok yararlı bir içecek. Ayrıca atalarımızın içeceği, en çok bizim sahiplenip, bizim tüketmemiz gerekli bence. Gelelim nasıl yapıldığına; Öncelikle kefir mayası almanız lazım. Kefir mayası Ankara Üniversitesi Dışkapı kampüsünde satılıyor. Sanırım 24 TL idi. Fiyatı biraz artmış olabilir. Mayayı bir kere alıp uzun süre kullanabilirsiniz. Mayayı oda sıcaklığındaki bir miktar süte ekliyorsunuz, sütün miktarı çok önemli değil. Çünkü yarım litre sütü, 1 litre süte göre daha kısa sürede mayalayacaktır. Yani miktar sadece kefir yapımının süresini etkiler. Bu yüzden ben bazen sadece bir bardaklık kefir yapıyorum. Sütün sıcaklığı da süreyi etkiliyor. Ben bazen soğuk süte ekliyorum mayaları, sadece daha geç elde ediyorum kefirimi. Ama sıcak süt asla dökmüyoruz. Mayaları hakkın rahmetine kavuşturmayalım :DD Kefir mayasını süte ekledikten sonra karanlık ve oda sıcaklığında bir yere koyuyoruz. Ben mutfak dolabına koyuyorum, kabın ağzını tamamen kapatmıyorum. Süre daha önce belirttiğim gibi süt miktarı ve sıcaklığa bağlı olarak değişebilir, fakat ilk başlarda 12  saat sürüyor. Ben yapılış aşamasını fotoğraflamamıştım fakat en önemli kısmı kefir olduktan sonra süzme kısmı. Şimdi onları fotoğraflarla beraber inceleyelim. :)) Ders kitabı gibiyim yahu...
 12 saat süre sonunda sütünüz görüntüdeki gibi olacak. Yani yeni tutmuş yoğurt kıvamı ya da hafif sulu yoğurt da diyebiliriz.
 Burada da yakından görünüşü var. Üzerindeki kabarcıklar mayalar.
 Daha sonra mayalarla kefiri ayırmak için bu karışımı başka bir kaba süzmeniz gerekli. Ben tupperware'dan aldığım kapları kullanıyorum. Çünkü kefir yapımının hiç bir aşamasında metal kullanmamalısınız. Dikkat ederseniz süzgeç plastik, koyduğum kaplar plastik. İsterseniz bez süzgeçten de süzeilirsiniz fakat öyle çok zor oluyor.
 Karışımı süzgece ilk koyduğunuzda sıvı kısmı hemen süzülüyor.
 Geri kalan kısmı için tahta kaşıkla karıştırarak süzülmesini sağlıyorum. Ve süzgeçte sadece mayalar kalıyor.
Bu fotoğrafta da süzülmüş ve soğutulduktan sonra içime hazır kefiri görüyorsunuz.
Süzgeçte yalnızca kefir taneleri (maya) kaldığını söylemiştim. İşte bu fotoğraftaki gibi görünüyorlar. Karnabahar gibi değil mi?
Kefir tanelerini isterseniz hemen süte ekleyip tekrar kefir yapabilirsiniz. Hemen yapmak istemiyorsanız kefir tanelerini kaynamış soğumuş su veya şişe su ile iyice yıkayıp bir cam ya da plastik kaba koymalısınız.
Sonra üzerine kaynamış soğutulmuş su ya da şişe su koyup ağzını kapatıp buzdolabında 15 gün bekletebilirsiniz. Eğer 15 günden fazla süre kefir yapmayacaksanız, kefir tanelerini üzerini kapatacak kadar süte koyup, buzlukta bir yıl kadar saklayabilirsiniz. Daha sonra üretim aşamasına buzluktan çıkmış hali ile katılabilir. Yaptığınız kefiri soğuk için çünkü tadı öyle daha güzel. Herkese kefir yapımını tavsiye ediyorum. Yapın, için dağıtın, başkaları da yapsın... :))
Bugün ''Kadın Çiftçiler Yarışıyor'' yarışması var. Benim çiftçim de yarışıyor. Çiftçime şans dileyin lütfen. :))

4 yorum:

  1. oo zormus ya :) deneyıp sevmedıgım bır urun :) atalarımıza cekememısım :) afıyet olsun sıze;)

    YanıtlaSil
  2. merhaba,
    kefir mayanız varsa elinizde paylaşabileceğiniz kadar bana da verir misiniz :)

    YanıtlaSil
  3. Merhaba,
    benimle de kefir mayan var mı paylaşabilecek kadar
    Sevgiyle kal Nugi :)

    YanıtlaSil
  4. kefir mayası konusunda mail atarsanız yardımcı olurum tuncerr@yahoo.com

    YanıtlaSil

Çalıştırın parmakları canlarım
( Blog linki yazılan yorumları kesinlikle yayınlamıyorum. Zaten yorum yapınca blogunuzun linkini bırakmış oluyorsunuz. Lütfen buna dikkat ediniz, teşekkürler)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...